Dziedzictwo komunikatora AIM jest wciąż żywe

Wynalezienie komunikatorów internetowych w latach 90. XX wieku

Komunikator internetowy AIM oficjalnie zakończył swój żywot 31 lipca ubiegłego roku, ale jego spuścizna jest wciąż żywa w aplikacjach i konturach internetu. Usługa AIM wprowadziła miliony ludzi do sieci w połowie lat 90. i była wyjątkowym projektem projektowym. Usługa sprawiła, że sieć stała się łatwa i intuicyjna dla przeciętnego użytkownika internetu. AIM nadal wpływa na sposób, w jaki ludzie komunikują się dzisiaj. Pierwotnie opracowany przez Erica Bosco, AIM został przejęty przez AOL w 2007 roku.

Przejęcie CompuServe przez AOL

Przejęcie CompuServie przez AOL może być dla firmy problematyczne. Firma stoi przed wieloma wyzwaniami, w tym pokonaniem przeciążenia sieci. Firma stara się również zbudować biznes podobny do CompuServe. Firma może próbować nabyć oddzielne części CompuServe, ale kwestie prawne i podatkowe mogą to utrudnić. Ostatnie kłopoty finansowe AOL sprawiły, że firma znalazła się w trudnej sytuacji.

Firma przegapiła złotą okazję, nie wykorzystując wzrostu popularności Internetu. AOL i CompuServe miały dostęp do World Wide Web, ale kierownictwo CompuServe uważało, że sieć jest trudna w nawigacji. AOL udostępnił łącze do World Wide Web, ale CompuServe dodał łącze bardziej intuicyjne. Dlatego trudno jest przewidzieć wpływ przejęcia Netscape na rozwój AOL.

Chociaż CompuServe ma trzy miliony konsumentów, przejęcie firmy przez AOL spowodowałoby zmniejszenie konkurencji. Jako największa baza klientów CompuServe, AOL miałby co najmniej połowę rynku. Dodatkowo uzyskałby również dostęp do sieci WorldCom. Dzięki temu AOL stałby się największym dostawcą usług sieciowych na świecie. Transakcja mogłaby również stworzyć dodatkowe 900 000 klientów dla CompuServe w Wielkiej Brytanii.

Połączenie CompuServe i AOL umożliwiłoby obu firmom oferowanie jeszcze większej ilości usług i narzędzi. Firma mogłaby odnieść duży sukces w świecie Internetu, zwłaszcza jeśli nadal będzie się rozwijać i ulepszać swoje usługi. W przyszłości fuzja mogłaby nawet uczynić AOL bardziej dochodowym, pozwalając na szerszą bazę użytkowników. Może też pomóc AOL wzmocnić swoją pozycję finansową, którą przed fuzją szacuje się na 164 miliardy dolarów.

Stworzenie AIM przez Erica Bosco

Na początku lat dziewięćdziesiątych Eric Bosco pracował jako inżynier w firmie Oracle w rejonie zatoki San Francisco. Chciał pracować w innym rejonie, więc skontaktował się ze znajomym z AOL, który pomógł mu zdobyć pracę. Bosco dołączył do AOL w 1996 roku i wkrótce potem zaczął rozwijać technologię, która pewnego dnia pozwoli miliardom ludzi na wymianę wiadomości tekstowych. Firma stanęła jednak przed kilkoma wyzwaniami.

Bosco początkowo miał za zadanie zbudować AIM, który wymyślił na białej tablicy. Zespół AIM nie traktował priorytetowo pozyskiwania abonentów, ale wybrał inne podejście. W tym czasie nie skupiali się na pozyskiwaniu abonentów, ale postrzegali miliony użytkowników AIM jako potencjalnych abonentów. W ten sposób zespół Bosco skupił się na budowaniu AIM i unikaniu pułapki, jaką zastawiła na siebie firma AOL.

Chociaż AIM oficjalnie przestał istnieć, jego dziedzictwo żyje w aplikacji i w konturach Internetu. To właśnie AOL wprowadził miliony ludzi do światowej sieci, a jego unikalny projekt i funkcjonalność pomogły zrewolucjonizować internet. Aplikacja do przesyłania wiadomości AIM stała się podstawą naszej kultury. Bez jej innowacji, świat natychmiastowej komunikacji byłby dziś zupełnie inny. Mając na uwadze jej trwałe dziedzictwo, nie możemy pozwolić sobie na zapomnienie pionierskiego ducha i poświęcenia zespołu AIM.

AIM został opracowany w czasach, gdy dostępny był Internet dial-up. AOL pobierał od użytkowników opłatę godzinową za zalogowanie się do sieci. Początkowa koncepcja Bosco i Harrisa polegała na znalezieniu w sieci innych użytkowników AOL. Później Bosco połączył siły z Jerrym Harrisem i obaj zaczęli rozwijać samodzielną platformę komunikatorów internetowych. Pomysły Bosco i Harrisa zostały odrzucone przez kierownictwo AOL, ale centrum danych AOL w dużej mierze poparło projekt i zespół opracował produkt.

Lista znajomych

Pomysł na listę znajomych został po raz pierwszy wymyślony przez inżyniera AOL, Barry’ego Appelmana. Chciał on, aby użytkownicy mogli widzieć swoich internetowych przyjaciół i znajomych w czasie rzeczywistym. Ale firma nie była zainteresowana tworzeniem platformy komunikatorów internetowych. Więc on i Jerry Harris połączyli siły, aby stworzyć samodzielną platformę komunikatorów. Pracowali nad listą znajomych po godzinach i udało im się ją ukończyć w zaledwie pięć miesięcy.

Dziś wiodąca na świecie firma świadcząca usługi interaktywne, AOL, oferuje darmową wersję AIM, zwaną AIM. Posiada ona wiele z tych samych funkcji co AOL Messenger, ale ma znacznie bardziej zaawansowany interfejs. Użytkownicy mogą wymieniać się plikami, używać cyfrowego mikrofonu i zakładać pokoje rozmów. Nawet Microsoft postanowił włączyć się do akcji i buduje swój własny komunikator.

Chociaż AIM ewoluował od swoich pierwszych dni, wciąż zachowuje trochę swojego starego uroku. Być może zacząłeś już szkołę średnią, skończyłeś studia, a nawet masz dzieci. Być może wciąż tęsknisz za czasami sprzed smartfonów i iMessaging, kiedy można było stylizować swoje wiadomości i tematy wiadomości. Jeśli tak, to Lista znajomych AIM jest nadal dostępna w swojej staroświeckiej chwale. Jak więc znaleźć starych kumpli z AIM?

Portal internetowy AOL był świetnym punktem wyjścia dla użytkowników szukających platformy do czatowania. Pierwszy samodzielny klient komunikatora pojawił się wiosną 1997 roku. Użytkownicy mogli stworzyć swój internetowy identyfikator i stworzyć listę znajomych, aby wejść w interakcję ze swoimi przyjaciółmi. Po użytkownik miał znajomych i przyjaciół, mogli rozpocząć czat z siebie w czasie prawie rzeczywistym. Ostatecznie, historie wiadomości użytkownika są trwałym zapisem jego rozmów.

Koszty

AIM był niegdyś integralną częścią pulpitu AOL i został uruchomiony jako samodzielna aplikacja w 1997 roku. Jego ikoniczne wiadomości Away Messages są poprzednikiem dzisiejszych tweetów, a AIM z trudem dotrzymywał kroku konkurencyjnym komunikatorom, takim jak ICQ, Yahoo Messenger i Microsoft MSN. Wraz z rozwojem technologii, AIM potknął się i wypadł z łask. Został przejęty przez Verizon w maju 2015 r. za 4,4 mld dolarów, a w czerwcu tego samego roku Yahoo połączyło się z AOL, tworząc Oath.

W szczytowym okresie popularności AOL odpowiadał za połowę całego ruchu internetowego. Telefony bojowe od pracowników operacyjnych i inżynierów były powszechne. Prezes Ken Huntsmann umieścił swój telefon domowy na łóżku swojej żony, a ona przeprowadzała personel operacyjny AOL przez typowe problemy. Firma miała doskonałą pozycję na skrzyżowaniu cyfrowego świata, ale ryzykowała, że zostanie w tyle. Na dodatek jej użytkownicy nie byli zadowoleni.

Założyciele America Online mieli niezwykle silną kulturę jedzenia własnej karmy dla psów. Zespół AIM miał dostęp do serwerów AOL, ale nie był ograniczony zasadami korporacji. Inżynierowie AIM uważali, że AIM jest fajny. Było to użyteczne i wygodne narzędzie dla świata dial-up, ale zostało osłabione, gdy rynek przejęły telefony komórkowe i szerokopasmowe. Teraz America Online chce wykorzystać nowe źródła dochodów, pobierając opłaty za AIM Expressions od osób nie będących członkami firmy.

AIM zmieniło oblicze Internetu. Kiedy został uruchomiony, miał 900 użytkowników w jednym czasie. Funkcje sieci społecznościowych, które AIM przyniósł światu, są nadal głęboko zakorzenione w Internecie. Firma posiada nawet patent na AIM, który został wykorzystany do jej chatbotów i news tickerów. Dodatkowo firma musiała pobierać opłaty za te funkcje do końca swojego życia. AIM jest monopolistą w świecie komunikatorów internetowych od połowy lat 90.

Baza użytkowników

Chociaż popularność AIM znacznie zmalała od czasu jego premiery w 1993 roku, jego dziedzictwo żyje w aplikacjach i konturach Internetu. AIM, co oznacza “AOL instant messenger”, był pierwszym komunikatorem internetowym, który połączył miliony ludzi z internetem. Usługa była pionierskim projektem projektowym, którego celem było uczynienie sieci tak prostą, jak to tylko możliwe. Chociaż AOL przestał rozwijać AIM w 2012 roku, Oath nadal zapewniał wsparcie swoim użytkownikom.

Platforma komunikatora AOL wzrosła z 13 milionów użytkowników w 1997 roku do 65,5 miliona do końca 2000 roku. Ostatecznie użytkownicy zwrócili się ku innym usługom komunikacyjnym i sieciom społecznościowym, a AOL nigdy w pełni nie zrozumiał przejścia na urządzenia mobilne. Ostatecznie firma sprzedała AIM firmie Verizon, a firma nie zdołała utrzymać rentownej bazy użytkowników. WhatsApp i Facebook Messenger zarówno wzrosły wykładniczo w ostatnich latach. AOL nie podał konkretnych liczb dotyczących swojej bazy użytkowników, ale raporty szacują, że tylko około dziesięciu milionów osób regularnie korzystało z AIM.

AIM wpłynął na sposób komunikowania się młodych millenialsów i ukształtował świat technologii. W szczytowym okresie AIM sprzedawał około połowy wszystkich CD-ROM-ów. Oferował nieograniczony dostęp do Internetu za jedyne 20 dolarów miesięcznie. Był to przełomowy moment w erze Internetu i utorował drogę dla przyszłości komunikacji online. Jeremy Gordon, uczeń szkoły podstawowej, był jednym z pierwszych użytkowników. Barry Appelman, technolog w AOL, również naciskał na stworzenie listy znajomych. AIM ułatwił kulturowe przejście od poczty elektronicznej do komunikatorów internetowych i pomógł ułatwić komunikację w finansach i biurze.

Wraz z eksplozją Internetu, AOL musiał się dostosować, aby nadążyć za zapotrzebowaniem. Firma pracuje nad zapewnieniem interoperacyjności. Jej rywale starają się robić to samo. Niektórzy z nich dołączyli do Internet Engineering Task Force i koalicji IMUnified. Ale zanim to nastąpi, to do AOL będzie należało wdrożenie standardowego protokołu integrującego AIM z innymi usługami. W międzyczasie wciąż pracuje nad kolejną generacją AIM.


Podobne tematy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *