Przewodnik po znaczeniu komunikatorów

Przewodnik po znaczeniu komunikatorów

Prawdopodobnie spotkałeś się z terminem “IM”, który oznacza “instant message”, czyli wiadomość elektroniczną wysyłaną lub odbieraną przez sieć komputerową. IM jest wygodnym i efektywnym sposobem komunikacji, ale jest to również poważny czynnik rozpraszający, który może całkowicie zniszczyć Twój harmonogram. Oto szybki przewodnik po znaczeniu IM. I nie martw się, nie będziesz jedyną osobą pod wpływem jego popularności.

IM to transmisja wiadomości elektronicznej przez sieć komputerową

Pierwsze publiczne oprogramowanie do czatowania, nazwane “Talk”, pojawiło się w latach 70. i pozwoliło użytkownikom na konwersację przez sieć komputerową. System, podłączony do centralnego komputera, umożliwiał setkom użytkowników komunikację poza uniwersytetem. Koncepcja czatu IM rozwinęła się z oryginalnego systemu MIT, ale dopiero w latach 60. technologia ta została wykorzystana komercyjnie.

Chociaż IM jest podobny do poczty elektronicznej i sieci World Wide Web, pierwsze powszechne wdrożenie IM pochodziło z America Online (AOL). W przeglądarce AOL zintegrowano IM jako opcję, umożliwiając abonentom AOL czatowanie z przyjaciółmi, krewnymi i znajomymi online. Po wprowadzeniu AIM w 1997 r. usługa komunikacyjna została nazwana “buddy lists” i gwałtownie zyskała na popularności.

Klienci IM pozwalają również użytkownikom na wysyłanie i odbieranie plików, które mogą być złośliwymi plikami wykonywalnymi. Ponieważ większość klientów komunikatorów nie skanuje swoich wiadomości, przy przesyłaniu plików należy kierować się rozsądkiem. Niestety, ataki socjotechniczne są powszechne w przypadku korzystania z systemów IM, a klienci IM nie stanowią wyjątku. Ponadto, chociaż klient komunikatora może dawać poczucie znajomości, nie można wiedzieć, kto znajduje się po drugiej stronie połączenia. Dlatego wszelkie poufne informacje wysyłane za pośrednictwem IM są narażone na dostęp osób trzecich.

Umożliwia użytkownikom wysyłanie i odbieranie plików

Jedną z zalet IM jest to, że można za jego pomocą wysyłać i odbierać pliki. Nie jest to jednak jedyna zaleta komunikatora. Podobnie jak w przypadku każdej innej formy komunikacji elektronicznej, ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z możliwości tworzenia zapisów przez IM. Ponieważ IM jest efemeryczny, zapisy tworzone w tej formie muszą być odpowiednio zarządzane. W Stanach Zjednoczonych komunikatory podlegają zarządzaniu zapisami, a osoby zarządzające zapisami w agencjach federalnych będą odpowiedzialne za określenie, czy dana treść jest zapisem, czy nie.

Kolejną zaletą IM jest to, że nie jest to tylko rozmowa. Możliwość wysyłania i odbierania plików może znacznie zwiększyć interaktywny charakter IM. Użytkownicy są w stanie odpowiadać i blokować innych na swoich czatach, wysyłać i odbierać pliki oraz zapisywać rozmowy tekstowe. Pliki są często przechowywane w lokalnych historiach wiadomości. Chociaż są one zazwyczaj ograniczone do niewielkiej ilości danych, często mogą być zachowane i wykorzystane później w celach referencyjnych.

Jest to bardziej efektywny sposób komunikacji

Komunikatory są asynchroniczne, co oznacza, że nadawca i odbiorca nie są zsynchronizowani, tak jak podczas rozmowy telefonicznej. Ta cecha jest ważna dla zespołów rozproszonych, ponieważ pozwala wszystkim komunikować się bez przerwy. Główną wadą komunikatorów jest jednak ich kryzys tożsamości. Na przykład, odbiorcy mogą czuć się zobowiązani do odpowiadania na wiadomości błyskawiczne o niższym priorytecie, ale nadawca może nie chcieć, aby przerywano mu komunikaty o niskim priorytecie.

Kiedy ludzie komunikują się ze sobą, pomocne jest stworzenie zapisu dla późniejszego odniesienia. Komunikatory internetowe to także dobry sposób na nauczenie pracowników nowych umiejętności i ograniczenie czasu poświęcanego na późniejsze odpowiadanie na pytania. Tak twierdzi dr Stephanie L. Dailey, profesor nadzwyczajny studiów komunikacyjnych na Texas State University, która specjalizuje się w mediach społecznościowych i komunikacji w miejscu pracy. Ten sposób komunikacji jest bardziej efektywny niż e-mail, rozmowy telefoniczne, a nawet spotkania w cztery oczy.


Podobne tematy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *